Soldater
Veteraner
Pårørende
Anerkendelse
Frivillighed
Veterancentret undersøger, om der kan udvikles et system, som kan understøtte psykologernes behandling af veteraner blandet andet gennem en enklere og mere løbende dataindsamling under forløbet.
Veterancentret undersøger muligheden for at bruge smartphones og computere til at supplere den psykologiske behandling. Modelfoto.
Online digitale teknologier er efterhånden så udbredte, at en stor del af befolkningen dagligt bruger smartphones og computere til mange af hverdagens gøremål herunder også ting, som handler om deres sundhed og sygdom. Det gælder også veteranerne.
Derfor er det oplagt at undersøge, om nogle af de behandlingsforløb, som tilbydes af Forsvarets militærpsykologer, kan støttes af digitale redskaber.
siger ph.d.-studerende Christian Stoltenberg”.
Når veteranen løbende udfylder spørgsmål om, hvordan han eller hun synes, behandlingen går, lagres disse informationer på en sikker central server. Modelfoto: Colourbox.
Her vil både veteranen og psykologen se letlæselige grafer, der viser, hvordan veteranen har det, og hvordan behandlingen virker. Modelfoto: Mads Ullerup.
Veterancentret har igangsat udviklingen af et digitalt system, som skal kunne støtte behandlingen af veteraner med psykiske problemer. Systemet vil give mulighed for, at veteraner, som er i behandling, kan besvare kliniske spørgeskemaer via en app på deres smartphone eller via en browser på deres computer.
Systemet vil også give mulighed for, at en del af deres behandling vil kunne foregå gennem appen. De ting, som skal registreres, kan variere fra person til person alt efter problemstillingen og aftales altid i et samarbejde mellem veteranen og psykologen.
De indtastede data registreres på en central server, så psykologen også har adgang til oplysningerne og dermed er godt forberedt til næste konsultation.
Resultaterne af veteranens indtastninger vil kunne ses på letlæselige grafer, som giver både psykolog og veteran et godt overblik over, hvordan veteranen har det, og hvordan behandlingen virker.
Med den øgede brug af smartphones og teknologiske udvikling i samfundet havde Veterancentret allerede tilbage i 2015 et ønske om at undersøge mulighederne for at understøtte en veterans behandlingsforløb med et internetbaseret behandlingssystem. Den øgede opmærksomhed og behov for at beskytte borgeres personlige oplysninger, og i tilfældet her, sundhedsdata, har betydet, at udviklingen af et internetbaseret system er forsinket.
Veterancentret arbejder for at finde en løsning, der er sikker og tryg at anvende for veteraner. Derfor er det endnu ukendt, hvornår det internetbaserede system er færdigudviklet og klar til at blive taget i brug i forskningsprojektet.