Mand med gråt kort hår og kort fuldskæg sidder i sofa i lys stue med sin smartphone.

Veterancentret undersøger muligheden for at bruge smartphones og computere til at supplere den psykologiske behandling. Modelfoto.

Online digitale teknologier er efterhånden så udbredte, at en stor del af befolkningen dagligt bruger smartphones og computere til mange af hverdagens gøremål herunder også ting, som handler om deres sundhed og sygdom. Det gælder også veteranerne.

 

Derfor er det oplagt at undersøge, om nogle af de behandlingsforløb, som tilbydes af Forsvarets militærpsykologer, kan støttes af digitale redskaber.

 

Tanken med systemet er at gøre det lettere for veteranen at udfylde de kliniske spørgeskemaer og enkeltspørgsmål, der bruges i behandlingen, og samtidig give veteranen et overblik over, hvordan dennes symptomer udvikler sig over tid. Det kan virke motiverende for veteranen at se, at behandlingen virker, fordi symptomerne falder. Men tanken er også, at der skal være mere tid til samtalen med psykologen, når veteranen er i klinikken, fordi spørgeskemaerne så kan besvares derhjemme,

siger ph.d.-studerende Christian Stoltenberg”.

 

Nærbillede af en hånd, der holder en kuglepen, imens pegefingeren trykker på en tablet, der ligger på et bord. Der ligger papirer ved siden af tabletten.

Når veteranen løbende udfylder spørgsmål om, hvordan han eller hun synes, behandlingen går, lagres disse informationer på en sikker central server. Modelfoto: Colourbox.

Nærbillede af en hånd, der holder en kuglepen, imens pegefingeren trykker på en tablet, der ligger på et bord. Der ligger papirer ved siden af tabletten.

Her vil både veteranen og psykologen se letlæselige grafer, der viser, hvordan veteranen har det, og hvordan behandlingen virker. Modelfoto: Mads Ullerup.

 

Undersøgelsens metoder

 

Veterancentret har igangsat udviklingen af et digitalt system, som skal kunne støtte behandlingen af veteraner med psykiske problemer. Systemet vil give mulighed for, at veteraner, som er i behandling, kan besvare kliniske spørgeskemaer via en app på deres smartphone eller via en browser på deres computer.

 

Systemet vil også give mulighed for, at en del af deres behandling vil kunne foregå gennem appen. De ting, som skal registreres, kan variere fra person til person alt efter problemstillingen og aftales altid i et samarbejde mellem veteranen og psykologen.

 

De indtastede data registreres på en central server, så psykologen også har adgang til oplysningerne og dermed er godt forberedt til næste konsultation.

 

Resultaterne af veteranens indtastninger vil kunne ses på letlæselige grafer, som giver både psykolog og veteran et godt overblik over, hvordan veteranen har det, og hvordan behandlingen virker.

 

Status

 

Med den øgede brug af smartphones og teknologiske udvikling i samfundet havde Veterancentret allerede tilbage i 2015 et ønske om at undersøge mulighederne for at understøtte en veterans behandlingsforløb med et internetbaseret behandlingssystem. Den øgede opmærksomhed og behov for at beskytte borgeres personlige oplysninger, og i tilfældet her, sundhedsdata, har betydet, at udviklingen af et internetbaseret system er forsinket.

 

Veterancentret arbejder for at finde en løsning, der er sikker og tryg at anvende for veteraner. Derfor er det endnu ukendt, hvornår det internetbaserede system er færdigudviklet og klar til at blive taget i brug i forskningsprojektet.

Sidst opdateret 11. maj, 2021 - Kl. 13.47

Nødvendige (vis detaljer)

  • Systemcookies Episerver

Intern statistik (vis detaljer)

  • Siteimprove

Tredjeparts (vis detaljer)

  • Facebook
  • Twitter
  • Google